تحلیل شبکه های اجتماعی

مطالعه ی شبکه های اجتماعی به طور عمده به دلایل زیر دشوار است:

ابعاد این شبکه ها عموماً بسیار بزرگ و دائماً در حال گسترش است و غالباً ساختار پیچیده ای دارند.

جمع آوری اطلاعات و داده ها مشکل است .پیدا کردن تمام روابط میان اعضای یک شبکه  آسان نیست. حتی در برخی از شبکه ها، شناسایی تمام اعضای شبکه دشوار است.

در بروز یک پدیده و شکل گیری ارتباطات، عوامل مختلفی در حوزه های گوناگون تأثیرگذار است. آشنایی با یک حوزه به تنهایی کافی نیست.

پیدایش شبکه های اجتماعی برخطی نظیر فیسبوک و توییتر در اینترنت و نیز به کارگیری مفاهیمی از علوم نظری، همچون گراف و شبکه، مطالعه و تحلیل این گونه شبکه ها را سهولت بخشید و شاخه ی جدیدی به نام تحلیل شبکه های اجتماعی را به وجود آورد .تحلیل شبکه های اجتماعی را می توان به دو شاخهی عمده تقسیم کرد:

1. تحلیل ساختاری: در این کتاب، بیشتر ویژگی های شبکه مورد بحث است و جنبه های تأثیرگذاری افراد، در نظر گرفته نمی شود .برخی ویژگی های ساختاری از قبیل اندازه ی قطر، توزیع درجات، تراکم یال ها، میانگین فاصله رئوس از یکدیگر، همبندی شبکه و اندازه ی مؤلفه ها هستند

2. تحلیل رفتاری: در این نوع تحلیل، جنبه های تأثیرگذاری گره ها در نظر گرفته می شود و موضوع مورد بحث علت و چگونگی شکل گیری ساختارها و پدیده ها در شبکه است. 

برای مثال، در یک شبکه ی دوستی وقتی صحبت از وجود رابطه میان دو فرد می کنیم، در مورد ساختار شبکه صحبت می کنیم؛ درحالی که وقتی به یال های شبکه وزن یا جهت می دهیم و میزان تأثیرگذاری افراد بر یکدیگر را بررسی می کنیم، در مورد رفتار شبکه بحث می کنیم در سالهای اخیر مطالعات متنوعی از جنبه های مختلف روی این شبکهها انجام شده است که نمونه هایی را در زیر آوردهایم:

بررسی افراد یا نقاط کلیدی در انتشار یک خبر در شبکه 

بررسی شکل گیری گروههای سیاسی و احزاب در جامعه 

بررسی دورهی زمانی همهگیر شدن یک بیماری و توقف آن در میان افراد جامعه 

جستجو و بررسی شبکه های مجرمانه و مخفی، نظیر شبکه تروریستی یا شبکه های  اقتصادی فاسد

در بسیاری از این مطالعات، مسئله به بهینه سازی یک کمیت، روی آن شبکه تبدیل می شود:

کمینه کردن زمان انتشار یک خبر در سطح شبکه، بیشینه کردن افرادی که یک کالای خاص را می خرند، کمینه کردن افرادی که باید مقاوم شوند تا از گسترش یک بیماری واگیردار جلوگیری شود، مثالهایی از بهینه سازی یک کمیت است .برای حل این مسائل، شبکه ی موردنظر را با یک گراف مدل میکنند که اعضای شبکه، همان گره های گراف و ارتباط میان اعضا، همان یال های شبکه هستند وسعی می کنند از ویژگی های ساختاری و رفتاری خود شبکه ها استفاده کنند تا روش ها و الگوریتم های مناسب تری ارائه دهند یکی از اولین گام های مطالعه و تحلیل شبکه های اجتماعی، بررسی خواص و ساختار مشترک میان این نوع شبکه ها و شناسایی تفاوت های میان

آن ها با سایر شبکه ها است.